{"id":292,"date":"2019-02-20T12:15:26","date_gmt":"2019-02-20T11:15:26","guid":{"rendered":"https:\/\/www.dev.kazi.be\/?p=292"},"modified":"2019-05-13T13:52:18","modified_gmt":"2019-05-13T12:52:18","slug":"kazi-in-techmag-door-ook-op-werknemersniveau-te-personaliseren-kunnen-we-onderwijs-hr-en-talent-met-elkaar-verbinden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.dev.kazi.be\/nl\/2019\/02\/20\/kazi-in-techmag-door-ook-op-werknemersniveau-te-personaliseren-kunnen-we-onderwijs-hr-en-talent-met-elkaar-verbinden\/","title":{"rendered":"Kazi in Techmag: \u201cDoor ook op werknemersniveau te personaliseren, kunnen we onderwijs, HR en talent met elkaar verbinden\u201d"},"content":{"rendered":"\n
Even voor jou samengevat: met Kazi ontwikkelden we de zogeheten expectations scan. Dat is een soort van tweeledige vragenlijst – waarmee bedrijven en talent hun noden en verwachtingen kunnen aangeven. Ons algoritme vereenzelvigt die twee.
<\/p>\n\n\n\n
Waarom dat nu belangrijk is? \u201cHet gros van het publiek dat vandaag op zoek is naar een job, maakt deel uit van de Netflix-generatie\u201d, vertelt Nikolaas in Techmag. \u201cNiemand neemt vandaag gewoon genoegen met een mooi loon. Dat zeg ik niet zomaar: research van Gartner wees uit dat wij mensen meer verwachten van onze werkgever.\u201d
<\/p>\n\n\n\n
\u201cJe medewerker centraal stellen houdt meer in dan gewoon een mooi PR-praatje\u201d<\/em> Nikolaas kaart terecht aan dat het professionele landschap het begrip \u2018personalisatie\u2019 vooralsnog enkel toepast op klanten. Data, data en nog eens data. Maar wat als we diezelfde filosofie nu eens toepassen op klanten? \u201cDie Netflix-generatie wil op zijn wenken worden bediend, ook door zijn werkgever\u201d, bevestigt onze CEO. \u201cDat gaat van rekrutering tot retentie. Het is meer dan gewoon een mooi PR-praatje voeren voor jouw employer branding.\u201d Het idee voor deze HR tech start-up vloeit overduidelijk voort uit Nikolaas\u2019 eigen frustraties die zich in het onderwijs manifesteerden. \u201cDaar ben ik echt met mijn hoofd tegen de muur gelopen\u201d, geeft hij toe. \u201cIk ben altijd al een echte ADHD\u2019er geweest – ik was niet zoals andere leerlingen. Toch moest ik gewoon meedraaien in het systeem. Nooit werd mij gevraagd \u2018wat doe je graag? Waar word je warm van?\u2019 Op de arbeidsmarkt ben ik dan ongelooflijk veel miscast<\/em> geweest. Lag dat aan mij – begreep ik niet wat er van mij werd verwacht? Of heeft de werkgever verkeerd gecommuniceerd? Dat laat ik in het midden, ik wil niet met de vinger wijzen.\u201d \u201cWerkplekleren is ontzettend nuttig om een job al snel tastbaar te maken\u201d<\/em><\/p>\n\n\n\n Hoewel Kazi zich vandaag eerder richt op het verzoenen van verwachtingen in de arbeidsmarkt, gelooft ieder van ons dat een drastische verandering in de eerste instantie nodig is op niveau van onderwijs. \u201cIk ben een hele grote believer<\/em> van werkplekleren\u201d, knikt Nikolaas. \u201cVandaag leer je kennis op de schoolbanken, nadien kan je met je diploma de werkvloer betreden. In de toekomst, en die beweging zie ik vandaag al, zullen bedrijven leerplekken worden. Werkgevers gaan steeds meer workshops geven in het onderwijs. Zo groeien werkgevers en talent al in een vroeg stadium dichter naar elkaar toe. En vooral: op die manier wordt werken sneller tastbaar gemaakt.\u201d In de aflevering geeft Nikolaas het voorbeeld van iemand die banketbakkerij studeert. \u201cWat is de beste manier om iemand tijdens die opleiding geprikkeld te houden?\u201d, reflecteert hij. \u201cWel, als de student een prater is die pakweg houdt van variatie, wordt die waarschijnlijk het beste bijgeschoold door aan de slag te gaan in een artisanale bakkerij waar hij of zij veel contact met klanten heeft. Is hij of zij net geen prater, maar wel iemand die graag accuraat en procesmatig te werk gaat, dan kan die in een industri\u00eble bakkerij gaan werken. Zo kunnen studenten meteen voeling krijgen met hun job. Onderwijs zal dan een pak interessanter en aangenamer zijn.\u201d \u201cSwahili is de enige taal waarin job en missie hetzelfde betekenen. Ze noemen dat \u2018Kazi\u2019\u201d<\/em><\/p>\n\n\n\n Bij Kazi hopen we allemaal dat Kazi de enige taal wordt die het onderwijs en de arbeidsmarkt wereldwijd hanteert. \u201cKazi is Swahili voor \u2018job en missie\u2019\u201d, verduidelijkt Nikolaas in Techmag. \u201cDat is zowat de enige taal waarin die twee begrippen hetzelfde betekenen. Ik hoop alvast dat het overal de norm wordt, dat is mijn missie!\u201d<\/p>\n\n\n\n Hoewel Kazi berust op technologie om die nieuwe mentaliteit te laten doordringen bij het grote publiek, gelooft Nikolaas lang niet dat technologische innovatie de grote redding is voor ons allemaal. \u201cWe hebben allemaal schrik dat onze jobs van de kaart worden geveegd en dat technologie ons vervangt\u201d, zegt hij. \u201cMaar technologie kan op zichzelf niet ver geraken. Technologie is een teamplayer. Daarom geloof ik dat we ons ook niet moeten blindstaren op zoveel mogelijk soft skills aanleren, om zogezegd relevant te blijven. Wat w\u00e9l belangrijk is, is een mentaliteit van continuous learning cre\u00ebren.\u201d Hoe kunnen we die wil om voortdurend bij te leren dan juist kweken bij ieder van ons? \u201cMake it fun, make it tangible\u201d, antwoordt Nikolaas kort en bondig. \u201cZoals ik eerder aangaf: werken moet al in het onderwijs zo concreet mogelijk worden gemaakt. En dan wordt het vanzelf fun.\u201d Nikolaas geeft eerlijk toe dat hij als ondernemer nog elke dag bijleert. En dat houdt hem scherp. \u201cIk weet waar ik naartoe wil\u201d, zegt hij vastberaden. \u201cKazi moet talent, HR en onderwijs terug met elkaar verbinden – dat was in mijn tijd niet het geval, en ik heb dat gevoeld. En ik wil niet falen, tenzij het me toelaat om bij te leren en er beter van te worden. Want zo kan ik een succesvol bedrijf bouwen met het hele team.\u201d Benieuwd naar meer? Bekijk hieronder de volledige video! <\/strong><\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\nIn de ziel van onze CEO: biedt werkplekleren soelaas?<\/h3>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\nMake it fun, make it tangible <\/strong>
<\/h3>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n